Recruitment: Uitbesteden of intern een recruiter aannemen?

Werven van nieuwe medewerkers is een grote kostenpost. Een te grote wellicht. 

Veel hiring managers en ondernemers denken daarom dat een interne recruiter goedkoper is dan een externe recruiter. En jij en je organisatie wil natuurlijk besparen. 

Vol-Gas brengt de (soms verborgen) kosten van een interne (interim) recruiter in kaart.

Hieronder staan alle onderdelen, wat jouw recruiter doet en wat jij als hiring manager doet voor 1 vacature. Heb je 2 vacatures dan verdubbelen de uren zich. 

Wat je recruiter doet:

  1. Het functieprofiel checken en eventueel aanpassen (2 tot 8 uur);
  2. Een vacaturetekst maken of aanpassen, zodat deze wervend is (1 tot 6 uur);
  3. Het selecteren van de juiste recruitment kanalen ((6 tot 8 uur);
  4. Het plaatsen van de vacatures op deze kanalen inclusief betaalinformatie invoeren (2 tot 6 uur);
  5. Het monitoren van reacties en zorgen dat budget niet nodeloos wordt uitgegeven (8 tot 20 uur);
  6. Het opvangen van reacties, en het snel persoonlijk reageren (10-24 uur – 20-60 kandidaten);

Wat je zelf doet:

  1. Het voeren van 1e gesprekken (5 tot 10 uur – 5 kandidaten);
  2. Het voeren van 2e gesprekken (6 uur – 3 kandidaten);
  3. Het voeren van 3e gesprekken (2 uur – 1 kandidaat);
  4. Het doen van assessments (1 uur);

Wat je recruiter nog meer doet:

  1. Het communiceren met kandidaten en het uitvoeren en monitoren van een assessment (5 uur);

Als hiring manager ben je ten minste 14 uur kwijt met activiteiten die nodig zijn voor het invullen van een vacature. Dat zijn bijna twee volledige werkdagen.

Een recruiter zal tussen de 34 en 73 uur besteden aan de invulling. Dat zijn dus zo’n vier tot negen werkdagen. 

Per vacature.

Dat betekent dat jouw recruiter – indien fulltime in dienst 225 dagen werkt en daarom minstens 25 tot 55 vacatures per jaar moet invullen. Doet hij of zij er minder dan kan je je afvragen of je je collega volledig nuttig in zet. In dat geval is een externe recruiter met een fixed fee veel voordeliger.

Wil je Vol-Gas een keer mee laten rekenen? Boek dan hier je gesprek.

Vol-Gas bedenkt jouw recruitmentstrategie

Planning en strategie

Meld je je aan met je bedrijf dan ontwikkelen we een persoonlijke strategie voor je. 
Hoe maak je jezelf aantrekkelijk als werkgever?
Hoe genereer je nieuwe leads en kansen?
Hoe groei je ècht met je bedrijf?

Wil jij nieuwe klanten of werknemers?

Ben jij er klaar voor om je recruitment of lead generatie een extra boost te geven? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.