De 6 Onzichtbare Gevolgen van een Slechte Recruitmentaanpak

Het lijkt alsof alles goed gaat in je bedrijf en met je recruitment, maar er zijn een paar onzichtbare krachten aan het werk die je personeelsbeleid en dan vooral de retentie van medewerkers kunnen verstoren. Wetende dat een nieuwe medewerker aannemen 19,4% (gemiddeld) van een jaarsalaris kost en dat de productiviteit de eerste drie tot zes maanden nog geen honderd procent is van reeds ingewerkte medewerkers, doe je er slim aan om deze fouten te vermijden.

1. Onjuiste rekrutering kan een bedrijf duur komen te staan. Wanneer een nieuwe hire niet werkt, betekent dit dat het hele rekruteringsproces, van interviewen tot onboarden, opnieuw moet beginnen. Alle middelen die reeds zijn geïnvesteerd in training en inwerken, moeten opnieuw worden toegepast voor een nieuwe kandidaat. Kortom: Aanzienlijke financiële lasten.

2. Een nieuwkomer die niet goed past, kan niet alleen functionele problemen veroorzaken, maar kan ook spanningen binnen het team creëren. Deze disharmonie kan de productiviteit verminderen en een negatieve invloed hebben op de algemene werksfeer. Kortom: Verstoorde teamharmonie.

3. Wanneer een medewerker te vroeg vertrekt, moeten de resterende teamleden vaak het extra werk opvangen. Dit kan leiden tot overwerk, stress en burn-out. Kortom: Te veel druk op bestaand team.

4. Een slechte aanname kan het vertrouwen van medewerkers in het management doen wankelen. Ze kunnen zich afvragen of de baas wel in staat is om de juiste medewerkersbeslissingen te nemen, wat op zijn beurt hun betrokkenheid en motivatie kan verminderen. Kortom: Dip in vertrouwen van leiderschap.

5. Het vervangen van een niet-presterende medewerker betekent dat er tijd en middelen worden gespendeerd die elders beter gebruikt hadden kunnen worden. Dit kan de groei en vooruitgang van de organisatie vertragen. Kortom: Verloren tijd en hulpbronnen.

Een enkele slechte hire kan leiden tot een kettingreactie waarbij andere medewerkers overwegen te vertrekken, vooral als de gevolgen van deze slechte rekrutering hen direct beïnvloeden. Kortom: Goede mensen vertrekken.

Vol-Gas bedenkt jouw recruitmentstrategie

Planning en strategie

Meld je je aan met je bedrijf dan ontwikkelen we een persoonlijke strategie voor je. 
Hoe maak je jezelf aantrekkelijk als werkgever?
Hoe genereer je nieuwe leads en kansen?
Hoe groei je ècht met je bedrijf?

Wil jij nieuwe klanten of werknemers?

Ben jij er klaar voor om je recruitment of lead generatie een extra boost te geven? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.